m/s Usvi
m/s Usvi

Alus on rakennettu Mustolan korjaustelakalla vv. 1914-1916 ins. Osmalan piirustusten mukaan.
Toimi hinaajana Saimaan kanavalla sekä “merenpuolella” Viipurin ja Uuraan vesillä. Jatkosodan aikana III armeijakunnan käytössä, upposi 13. syyskuuta 1940 Kostonselällä lähellä Varkautta. Oli mukana miinanraivauksessa Suomenlahdella 15.5.1945 – 27.11.1946.

Joulukuussa 1947 Hinaushöyryveneyhtiö lopetettiin ja alukset jaettiin osakkaiden kesken. KYMMENEN joutui Kaukakselle ja kastettiin USVIksi; samannimisen hinaajan Kaukas oli luovuttanut sotakorvauksena aiemmin N:liittoon. USVI kunnostettiin ja toimi aluksi hinaajana Saimaan alueella, muutettiin sittemmin 1952 niputtajaksi. Poistettiin ammattikäytöstä 1969.

USVIn nykyinen kotipaikka on Varkaus, laituripaikka on entisen Lehtoniemen laivatelakan laiturissa, ja USVI seilaa kesäisin enimmäkseen Linnansaaren kansallispuiston maisemissa.

Laivan nimi: m/s Usvi Entinen: KYMMENEN (1916-1949), s/s USVI (1949-1969)
Rekisteri no: K-6242 Kotisatama:
Rakennus vuosi: 1916 Rakennuspaikka: Hinausyhtiön telakka, Mustola
Pituus: 15,2m Leveys: 4m
Syväys: 1,7m Uppouma: n.25t
BRT: NRT:
Pääkone: Volvo D67 6-syl. 6,7 l Teho: n. 100 hv
Apukone: Hatz Teho: 6 hv/3 kVA
Radiolaitteet: