Alus rakennettu Porvoossa 1988 ja on ollut matkustajaliikenteessä Porvoon ja Helsingin välisillä vesillä. Sodan aikana kuljettanut matkustajia Helsingin ja lähisaartenvesillä. Maalin alta löytyi vanha nimi ASTRID, tällöin aluksessa on ollut höyrykone, jonka petirakennelmat olivat myöhemminkin tallella.

Alus on tullut vuonna 1952 m/s Kosken tuomana Savonlinnasta Kuopion Sikoniemeen Kuopion Puu ja Tiili Oy:lle, missä alus on toiminut puutavaran ja tiilien kuljetuksessa Kuopion lähivesillä.

Yrjö Tiainen osti aluksen Sikoniemestä ja rakensi sen uuteen muotoon.

Ruotsalainen ja Saastamoinen omistuksessa Koskelo toimi matkustaja-aluksena Kuopion lähivesillä, kuljettaen matkustajia mm. Ritoniemeen, Hietasaloon ja tanssi-iltoina Kalliorannan lavalle Rönön saareen. Alus oli tuolloin rekisteröitynä 45 hengelle ja koneena oli AEC_diesel.

Syksyllä 1974 uusi omistaja antoi alukselle nimen m/s VUOHISAARI Heinävedellä olevan mökkisaarensa nimen mukaisesti.

Vuonna 1975 kesäkuun 2 päivänä alus siirtyinykyiselle omistajalle ja vuonna 1977 alus sai takaisin nimen KOSKELO.

Aluksella tehty peruskorjaus vuosina 1975-76, jolloin runko on levytetty uudestaan, sisustus uusittu samoinkuin koko tekniikka uusittu.

Koskelo2Koskelo
Laivan nimi: m/s KOSKELO  Entinen: ASTRID, VUOHISAARI
Rekisteri no: K-1737 Kotisatama: Kuopio, Maljalahti
Rakennus vuosi: 1899 Rakennuspaikka: Porvoo
Pituus: 17,00m Leveys: 3,62 m
Syväys: 1,35m Uppouma: 20t
Pääkone: Volvo TD 50 A Teho: 150 hv
Radiolaitteet: VHF