Alus on tuotu maakuljetuksena Raahesta Savon Uittoyhdistykselle, tällöin koneena on ollut petroolikone. Savon Uittoyhdistys antoi alukselle nimen OLLI ja asensi siihen Wikström dieselin.
Savon Uittoyhdistykseltä Savonlinnasta myyty vuonna 1972 Pohjois- Savon Järvipelastusyhdistyksen pelastusveneeksi. Nimeksi tuli ”p/v OLLI”. Tuolloin aluksessa oli vielä Wikström-moottori joka valtasi merkittävän osan silloisista sisätiloista.
Moottori tuhoutui ja asennettiin nykyinen Ford moottori samassa yhteydessä uusittiin aluksen akselisto ja sisustus sekä muu tekniikka. Alukseen vaihdettiin myös runkopeltejä vedenalaisiin osiin.
Myytiin 1988 yksityiseen omistukseen Siilinjärvelle, jolloin sai nimekseen ”m/s UTI”. Toimitti yhdistettyä huvialuksen ja hinaajan virkaa kunnes vuonna 1997 ostettiin nykyisille omistajille ja kastettiin Viimaksi.
Alus oli ollut aiemmassa elämässään ns. työalus joten käytettävissä olevat tilat olivat sen mukaiset.
Ikuisuusprojekti alkoi neljän vuoden muutostyöllä retkiveneeksi perhekäyttöön ja työ sekä varustelu ovat edelleen merkittävästi kesken, kuinkas muuten kun harrastuksesta on kyse. Viimeisen neljännesvuosisadan aikana alus on ollut useiden metallimiesten harrastuksen kohteena ja kokenut muutoksia kulloistenkin rakentajien mieltymysten mukaan. Alkuperäistä runkoa ja kantta on jäljellä ”jonkin verran”. Wanhan laiwan henki asustaa yhä aluksessa!
Laivan nimi: m/s Viima | Entinen: OLLI |
Rekisteri no: K-5232 | Kotisatama: Kuopio |
Rakennettu “siihen aikaan kun teräsalukset vielä tehtiin niittaamalla” (1951) | |
Rakennuspaikka: Raahe | |
Pituus: 11,90m | Leveys: 2,60m |
Syväys: 1,15m | Uppouma: n.10t |
Pääkone: Ford 2712 E | Teho: 80 hv |
Apukone: | Teho: |
Radiolaitteet: |