Anna Krakova
Anna Krakova

Juuri valmistunutta Poku –alusta kuvailtiin Wiipuri –lehdessä heinäkuussa 1904 seuraavasti:
”Hinaajahöyry ”Poku”, rakennettu Metwikeni in Konepajalla Waasassa, saapui eilen ap. tänne wiimemainitusta kaupungista 49:n tunnin matkan jälkeen. Laiwa kulki melkein koko matkan ulkotietä ja sai Kristiinan ja Löökön wälillä koettaa luodetuulista myrskyä, joka löi aaltojen tyrskyn melkein yli laiwan sawupiipun. ”Poku”, kapteeni Aug. Wirkin Koiwistolta teettämä, on 63 jalkaa pitkä, 16 jalkaa leweä, tyhjänä 5 jalkaa ja wesipainolastissa 7 jalkaa sywässä kulkewa. Kone, compound tiiwistysmallia, on 120 warsinaishewoswoimainen ja kuljettaa laiwan 10 ŕ 11 solmun wauhdilla tunnissa. Runko warustettu jäänmurtajakeulalla, on jaettu neljään wedenpitäwään osastoon, jotka kaikki woidaan tyhjentää höyrypumpulla, jota myös woi käyttää toisten alusten wedestä tyhjentämiseen sekä palonsammutukseen. Tämä pumppu antaa 25,000 litraa tunnissa. Rautaisen laiwakannen alla on keulapäässä mukawa salonki ja perässä tilawa kajuutta miehistölle. Sitäpaitsi on kannella perä- ja päällikön hytit. Tämän uuden hinaajalaiwan hinta on 40000 markkaa.”

Poku siirtyi 1907 Guzeitille, joka myi sen 1914 Heinäveden lauttausyhdistykselle ja tämä taas melko pian samojen omistajien NSR:lle (Pohjois Saimaan uittoyhdistys), joka käytti Pokua Heinäveden reitin hinauksissa.

Poku oli Hackmannin ja Kaukaan yhteisomistuksessa, mutta jäi Hackmannilta vuokrattuna Kaukaan käyttöön.

Kesällä 1944 Poku oli mukana laajamittaisissa väestön evakuointikuljetuksissa 123 vuorokautta.

1949 Poku jäi lopullisesti Kaukaalle ja toimi rantalaivana.

Heinäkuun lopulla 1952 kuoli Pokun päällikkö Antti Innanen. Savonmaa kertoi tapauksesta näin: ”Maanantaina kello 17:30 pyydettiin Kaukas Oy:n hinaaja Pokusta, sen ollessa lepistön selällä, noin kuuden km:n päässä Vekarasta, radiopuhelimella Savonlinnan sairasautoa Vekaran salmeen noutamaan laivan Kapteenia, Antti Innasta, joka oli sairastunut. Innanen oli klo 6 lähtien ollut työvuorossa, kun hän klo 7 jälkeen pyysi laivan emäntää laivan perämien Leinosta, jolle hän sanoi olevansa sairas. Poku oli matkalla etelään lotjien kanssa, jotka nyt jätettiin Ukonsaareen ja palattiin takaisin Vekaraan. Kapteeni Innanen kuljetettiin Savonlinnan sairaalaan, minne saavuttua voitiin hänen todeta kuolleen sydänhalvaukseen. Kapteeni Innasella oli vasta parisen viikkoa sitten havaittu olevan sydänvian. Savonlinnassa pidetyn muistohetken jälkeen Innasen ruumis vietiin Pokulla Taipalsaareen siunattavaksi.”

1954 Poku muutettiin hinaajasta niputtajaksi.

1969 Kaukas myi Pokun Lääkärille Lappeenrantaan josta se siirtyi Imatralaisen nuorten miesten ryhmälle. Nimi muuttui Anna Krakowaksi.

1973 Anna Krakowan osti Hakapää/Ikonen/ Inervo -yhtymä, jonka käytössä Anna Krakowa oli vuoden 2001 kevääseen.

Laivan nimi: m/s ANNA KRAKOWA Entinen: POKU
Rekisteri no: S-906 Kotisatama: Juankoski
Rakennus vuosi: 1904 Rakennuspaikka: Metwikenin Konepaja, Vaasa
Pituus: 19,40m Leveys: 5,20m
Syväys: 1,70m Uppouma: t
BRT: NRT:
Pääkone: Volvo Penta DD 96 B Teho: 153hp kW
Apukone: Teho:
Radiolaitteet: