Alus on valmistunut Paul Wahlin telakalta Varkaudesta vuonna 1896. Ollut matkustaja-aluksena Pielisellä kantaen nimeä NURMES. Myöhemmin nimeksi muutettu LIPERI ja kotipaikkana ollut Liperi. Muutettu tervahöyryksi vuonna 1937 Hevonlahdessa A. Luostarisen telakalla. Alus on ollut Luostarisella noin vuoden ja tämän jälkeen Lemettisellä Enonkoskella vuoteen 1988,ollen upoksissa vuodesta 1962. Nostettu ylös vuonna 1988 Veikko Karjalaisen ja Olli-Matti Pasasen toimesta ja tuotu Kuopioon Kelloniemen telakalle, missä entisöinti aloitettu heti. Ensimmäinen koepurjehdus kunnostettuna syyskuussa 1991.
Laivan nimi: s/s Camel | Entinen: NURMES, LIPERI |
Rekisteri no: | Kotisatama: |
Rakennus vuosi: 1896 | Rakennuspaikka: Paul Wahl, Varkaus |
Pituus: 25,50 m | Leveys: 5,40 m |
Syväys: 1,70 m | Uppouma: 80 t |
BRT: | NRT: |
Pääkone: Höyrykone,Savonlinnan konetehdas | Teho:47 ihv |
Apukone: Scania DS 11 | Teho: 250 hv |
Radiolaitteet: |