m/s Johannes

Alus rakennettiin vuonna 1902 Viipurin Konepajalla Karhula-Yhtiölle. S/s Ursus nimisenä se kulki Kotkan ja Korkeakosken väliä. Höyrykone kunnostettiin A. Ahlströin Warkauden tehtailla vuonna 1924.

Haukivuoren Puutavara Oy osti s/s Ursuksen vuonna 1927 Karhula- Yhtiöltä, ja siirsi aluksen Kyyvedelle. Alus toimi Haukivuoren sahan hinaajana sekä Haukivuorelaisten Kirkkoveneenä Ollen rekisteröitynä 80 matkustajalle.

Aluksen pitkäaikaisena päällikkönä Kyyvedellä oli Albin Häkkinen eli “Laiva-Alpiini”.

Haukivuoren Puutavara Oy:n omistuksessa uusittiin puurakenteet ja aluksen ollessa nostettuna jään päälle Kotkasta tulleet ammattimiehet uusivat aluksen pohjalevyjä.

1960-luvun loppupuolella alus myytiin yksityiselle, joka aikoi tehdä siitä huvialuksen. Hän myi aluksen kattilan ja höyrykoneen romuliikkeelle. Aluksen rovi lojui laiturin vieressä vesilastissa ja hajotettuna.

Rovi oli heitteillä Haukivuorella ja Kuopiossa. Vuonna 1978 se löytyi Kuopion kaupungin hylättyjen autojen varastosta ja ostettiin hintaan 380 mk.

Alus on kunnostettu Yrjö Tiaisen toimesta nykyiseen asuunsa vuosina 1978 – 1979.

Laivan nimi: m/s JOHANNES Entinen: s/s URSUS
Rekisteri no:  K-2891 Kotisatama:
Rakennus vuosi: 1902 Rakennuspaikka: Kotka
Pituus: 18,50 m Leveys: 4,00 m
Syväys: 1,50 m Uppouma: 24 t
BRT: NRT:
Pääkone: Scania DS 11 Teho: 275 hv/ ihv/ kW
Apukone: Teho:
Radiolaitteet: