Alus on valmistunut vuonna 1900 keväällä, nimellä Unnukka ja se on toiminut yksityisajossa vuoteen 1920 saakka, jolloin H. Saastamoinen osti s/s Unnukan ja siirsi aluksen Karttulan Syvänniemelle Keihäslahden rannalle, josta nimi Keihäslahti.
Syvänniemellä s/s Keihäslahti oli siellä toimineen rullatehtaan käytössä vuoden 1932 loppuun saakka. Vuonna 1033 alus siirrettiin Kuopion Haapaniemelle Hinaamaan roomuilla rullapuita ja halkoja aina vuoteen 1959 saakka.
Tästä käytöstä alus siirrettiin vaneritehtaan järvivaraston hinaajaksi aina vuoteen 1970 saakka
Vuonna 1972 alus kunnostettiin Saastamoisen Kalastajain Kerho ry:n toimesta kerhon virkistyskäyttöön. Vuosina 1985-88 alus oli poissa liikenteestä höyrykattilan heikon kunnon vuoksi.
Vuosina 1987-88 Kattila peruskorjattiin ja purjehduskaudella 1989 alus oli taas liikenteessä.
Laivan nimi: s/s Keihäslahti | Entinen: UNNUKKA |
Rekisteri no: | Kotisatama: |
Rakennus vuosi: 1900 | Rakennuspaikka:Varkaus |
Pituus: 15,20m | Leveys: 3,52m |
Syväys: 1,60m | Uppouma: |
BRT: 18 | NRT: 6 |
Höyrykone, kompoidi suihkulauhduttimella | Teho: 37 ihv/ kW |
Apukone:Mitsubishi diesel L2 A | Teho:9,5 |
Radiolaitteet: |