Alkuperäinen nimi oli Karali ja alus oli varustettu höyrykoneella.
1940-1970 Enson omistuksessa ollessaan alus toimi ns. Rapulaivana eli hinasi rinkilauttoja takaperin vinsseillä, tukeva koukku keulalla. Alus oli 1960-luvulla miehistön kuljetusaluksena Tuulijokea pitkin edes takaisin Lieksaan. Miehet olivat savotassa ja uitossa Venäjän puolella Tuulijärvellä. Tuulijoella uitossa sen nimi oli ”Wikki”, johtuen Wikström-moottorista.
1970 Pilssissä ollut petroli syttyi palamaan ja alus ajautui rantaan miehittämättömänä, jossa puiset kansirakenteet ja Olympia moottori paloivat poistokuntoon.
1971 Moottoriksi asennettiin käytetty Wickström MA 16 hv.
1974 Unto Ignatius osti aluksen. Rakensi päälle faneri-hytin ja antoi uuden nimen Koitto.
1976 Esa Pakarinen senior osti Koiton ja Esa junior ajoi sen Lieksasta Varkauteen. Varkaudessa laivaan rakennettiin uusi vanerihytti
1978 Erkki Tirkkonen osti Koiton ja kotipaikaksi tuli Leppävirta.
1991 Moottori vaihtui Volvo 2003 dieseliksi 28 hv ja hytin muoto kehittyi edelleen.
1997-2010 Koitto oli pressun alla trailerin päällä.
2010 Elokuussa Raimo ja Minna Mehto osti Koiton kotisatamaksi tuli Leppävirta.
Laivan nimi: m/s KOITTO | Entinen: s/s Karali, Wikki |
Rekisteri no: K 45113 | Kotisatama: Leppävirta |
Rakennus vuosi: 1880-luvulla (1888) | Rakennuspaikka: Kajaani |
Pituus: 8,20 m | Leveys: 2,00 m |
Syväys:0,750 m | Uppouma: |
BRT: | NRT: |
Pääkone: VOLVO 2003 diesel | Teho:28 hv |
Apukone: | Teho: |
Radiolaitteet: |