m/s Kuusi
m/s Kuusi

Paul&Wahl :n telakka toimitti s/s KUUSI -hinaajan tilaajalleen, Saimaan kanavan uittoyhdistykselle, toukokuussa 1907. Tilauksessa oli erikseen mainittu, että “hinaajan tulee olla niin vahva, että se voi murtaa jäätä”.

Alus toimi Saimaan kanavalla kanavahinaajana aina 2. maailman sotaan saakka. Jatkosodassa se siirrettiin sotatehtäviin Ääniselle, jossa se toimi ainakin meripataljoona 3:n kalustona. s/s KUUSI saatiin tuotua takaisin 21.9.1944 lähetetyssä junassa (vaunu no: 204025). Sotien jälkeen Saimaan kanavan uittoyhdistys purettiin ja s/s KUUSI siirtyi uudelle omistajalle, Ahlströmille Varkauteen, allashinaajaksi.

1962 Väinö Torvinen (Varkaus) osti aluksen ja purki höyrykoneen pois ja asensi tilalle dieselin. Samalla koko kannen yläpuoliset rakenteet purettiin ja tehtiin huvikäyttöön soveltuviksi. Nimeksi tuli LOLA. 1970 Ekin Partio Mikkelistä osti aluksen partiokäyttöön ja muuttinimeksi LOLA2. 1985 tehty korotettu (nykyinen) ohjaushytti.

1996 Omistajanvaihdoksen yhteydessä palautettiin alukselle alkuperäinen nimi KUUSI (nykyisin siis m/s KUUSI). Myös sisätiloja on muuteltu sopivammaksi nykyiseen käyttöön.

Laivan nimi: m/s KUUSI Entinen: s/s KUUSI, LOLA, LOLA2
Rekisteri no: K 9559 Kotisatama: Kuopio
Rakennus vuosi: 1907 Rakennuspaikka: Paul&Wahl, Warkaus
Pituus: 14,5 m Leveys: 3,6 m
Syväys: 1,5 m Uppouma: 20 t
BRT: NRT:
Pääkone: Scania Teho: 165 hv
Apukone: Teho:
Radiolaitteet: Meri-VHF