Alus valmistui 1916 Ab Vulcanin telakalta Turussa Venäjän meriministeriön tilaamana ja sai nimen Vostok. Kun se jäi 1918 Suomeen, siitä tuli B7 ja se anneettin valtion telakka- ja konepajat -yksikön Katajanokan telakan käyttöön Helsinkiin. Alus oli riisuttuna vuodet 1936-42, jolloin myytiin Laatokan Puu Oy:lle, mutta tuskin oli Laatokalla vaan Suomenlahdella ja Saimaalla. Alus siirtyi 1946 Heinolan Faneritehdas/Zachriassen & Co (Sakari-nimi on perua jo vuodelta 1942). Höyrykäyttöisenä alus katsastettiin viimeisen kerran Lappeenrannassa 1966, alus oli tuolloin ns. kolilaiva eli hiilellä lämmitettävä. Dieselkoneen (Witzeman) se sai 1966 ja myytiin 1969. Alus peruskorjattiin Savonlinnan Laitaatsillan telakalla vuosina 1980-81. Alus oli Savon Uittoyhdistyksellä hinaajana ja myytiin Sakari Ahlbergille 1988, ja edelleen 1994 Reijo Riikoselle. Nykyisin SAKARI toimii tukkiproomun puskijana Saimaalla.
Laivan nimi: m/s SAKARI | Entinen: Vostok, B 7 |
Rekisteri no: | Kotisatama: |
Rakennus vuosi: 1916/1981 | Rakennuspaikka: Turku/Savonlinna |
Pituus: 18,60 m | Leveys: 4,60 m |
Syväys: 2,40 m | Uppouma: 80 t |
BRT: 39,94 | NRT: 9 |
Pääkone: Wizeman WM 400( MB OM 404) | Teho: 375 hv/ihv kW |
Apukone: | Teho: |
Radiolaitteet: |