Mistä nimi Mississippi?
Mississippi on intiaanien kieltä. Sanalla on kaksi merkitystä: Suuri vesi ja Veden isä. Myös aluksen muoto muistuttaa jossain määrin Mississippi-joella liikkuneita 1800-luvun jokilaivoja. Vain siipirattaat puuttuvat.
Historiansa aikana aluksella on ollut viisi eri nimeä:
Nya Kraften 1878 – Tukholma, Turku, Korppoo, Parainen
Birgitta 1943 – Naantali
Mikki III 1955 – Kotka, Hamina
Tuulimaria 1989 – Lappeenranta
Mississippi 2000 – Joutseno
Alus on valmistunut vuonna 1878 Tuhkolmassa W:m Lindbergin telakalla höyryhinaajaksi. Nykyisin se on ”dieselöitynä” huvialuksena yksityiskäytössä.
Kotipaikka: Kuopio
Pituus 15,2 m, Leveys 3,7 m, Korkeus 4,5 m (maston kanssa 6,0 m), Syväys ilman lastia 1,6 m, Paino ilman lastia 30 tn
Moottori: Leyland CVT 6 / 6,54 l / 160 hv (turbodiesel), joka antaa alukselle noin 8 solmun huippunopeuden. Keskimääräinen matkanopeus on noin 7 solmua.
Käytössä olevat tilat keulasta ahteriin:
Kannen alapuolella
Keulavarasto
Miehistöhytti
Päällystöhytti
Konehuone
Skanssi
Ahterivarasto
Kannen yläpuolella:
Etukansi
Ohjaamo
Salonki
Toiletti
Sauna
Takakansi
Aurinkokansi (2. krs)
Alus on rekisteröity 12 henkilölle. Majoitustilaa on noin 10 henkilölle.
Vuonna 1878 Tukholmassa W:m Lindbergin telakalla valmistui höyryhinaaja, joka sai kasteessa nimen ”Nya Kraften” (Uusi Voima). Se rakennettiin Tukholman kaupungin tilauksesta puhtaanapitolaitoksen käyttöön. Aluksen tehtävänä oli mm. hinata proomuissa kaupungin kaduilta ja käymälöistä kerättyä lantaa avomerelle, jonne proomut tyhjennettiin. Tässä tehtävässä alus palveli yli 30 vuotta.
Keväällä 1909 Turussa toiminut vesiyhtiö Lindroos & Fagerlund osti aluksen Tukholman kaupungin puhtaana-pitolaitokselta ja toi sen Turkuun. Aluksen tarkoituksena oli kuljettaa makeaa käyttövettä merialuksille. Siihen asennettiin tehokas pumppulaitteisto, jota voitiin käyttää myös laivojen pilssivesien tyhjennykseen, alusten ruumien pesuun sekä palosammutustöihin.
Noin vuoden 1916 vaiheilla alus myytiin höyryhinaajaksi A. B. Korpo Kalk O.Y:lle Korppooseen.
Vuonna 1918 alus joutui kansalaissodan jalkoihin ja punaiset räjäyttivät sen yhdessä lukuisien muiden alusten kanssa Turun Otkantissa.
Elokuussa 1919 alus myytiin huutokaupalla. Ostaja oli turkulainen insinööri Gösta von Schantz. Hän korjautti aluksen A. B. Chrichtonin telakalla, jolloin siihen asennettiin uusi höyrykattila (valmistaja vuonna 1911 Wasa Mekaniska Verkstad – J. E. Solin).
Vuonna 1928 aluksen omisti Oskar Suominen Paraisilla. Alus oli silloin vielä höyryalus, koska höyrykattila on sinä vuonna katsastettu.
1930-luvulta aluksesta ei ole säilynyt rekisteritietoja.
Vuonna 1941 alus kokonaisuudessaan uudistettiin. Siihen asennettiin amerikkalaisvalmisteinen kone (31 hv, vuosimalli 1935).
Vuonna 1943 alus rekisteröitiin moottoroiduksi lasti-matkustaja-alukseksi, omistajana Naantalin Valssimylly Oy (Arola & Willman) Naantalissa. Alukselle merkittiin rekisteriin uusi nimi: ”Birgitta”. Naantalin Valssimylly Oy käytti alusta viljaproomujen hinaamiseen saaristosta myllylle.
Vuonna 1955 aluksen osti Merihinaus V. Murto Kotkasta ja rekisteröi sen uudella nimellä: ”Mikki III”. Alus toimi samalla yrittäjällä 24 vuotta erilaisissa hinaustöissä Suomenlahdella.
Vuonna 1956 alus levytettiin kokonaan hollantilaisella vähähiilisellä teräksellä. Levyt kiinnitettiin runkokaariin niittaamalla ja saumat hitsattiin. Köli uusittiin vuonna 1967.
Vuonna 1979 aluksen osti laivuri Partanen Kotkasta. Hän otti aluksesta vain koneen ja myi rungon edelleen Haminan Telakalle.
Haminan Telakka pidensi aluksen keulaa noin 1,5 metrillä ja rakensi kannen päälle uudet tilat huvi- ja edustuskäyttöä varten. Uusi Volvo-merkkinen kone asennettiin samalla.
Vuonna 1989 aluksen hankki omistukseensa Heikki Imeläinen Lappeenrannasta. Hän sisusti sen yksityiseen huvikäyttöön ja toi ensimmäisen kerran Saimaalle vapun aikaan 1989 rekisteröitynä uudella nimellä ”Tuulimaria”.
Vuonna 1997 alukseen asennettiin nykyinen dieselkone Leyland, joka on peruskorjattu ja ”marinoitu” moottori Kaukaan tehtaan Kontio Sisu –kuorma-autosta.
Vuonna 1998 kytkimen vanha öljypumppu poistettiin ja öljynpaine kytkimelle otettiin Leylandin ohjaustehostajan pumpusta.
Talvella 1999-2000 alus vaihtoi jälleen omistajaa ja rekisteröitiin Joutsenoon uudella nimellä ”Mississippi”. Omistajina ovat Maarit Welin ja Olli Naukkarinen.
2002 aluksen köliä vahvistettiin Niinisaaren telakalla hitsaamalla kölin päälle U-palkki.
2000-luvulla alukselle on tehty useita sisustus- ja ulkoasumuutoksia, mm. kaikkien ikkunoiden uudelleen lasitus sekä rungon ja kansirakenteiden värityksen uudistaminen ”Mississippi-henkiseksi”.
Kesällä 2018 alus myytiin, jossa yhteydessä aluksen kotisatamaksi vaihtui Kuopio aluksen nimen jäädessä entiselleen.
Keväällä 2019 aluksen ollessa ylhäällä, siihen vaihdettiin uusi pohjaventtiili, sekä muut pohjan aukot hitsattiin umpeen. Samalla alukseen aloitettiin muitakin muutos- ja korjaustöitä, mutta kuitenkin siten, että alus laskettiin toukokuussa veteen ja otettiin normaaliin käyttöön samanaikaisesti.
Laivan nimi: m/s Missisippi | Entinen: Nya Kraften, Birgitta, Mikki III, Tuulimaria |
Rekisteri no: | Kotisatama: Kuopio |
Rakennus vuosi: 1878 | Rakennuspaikka: Tukholma |
Pituus: 15,20 m | Leveys: 3,70 m |
Syväys: 1,60m | Uppouma: 30t |
BRT: | NRT: |
Kone: Leyland CVT 6 | Teho: 160 hv |
Apukone: | Teho: |
Radiolaitteet: VHF |