Rakennettu varppihinaajaksi Enso Gutzeitin laivastoon 1909 Kotkassa, alkuperäiseltä nimeltään S/S Kyykoski ja varppasi tukkeja Väliväylällä Kannuskosken ja Kyykosken välillä. Alkuperäinen höyryköne teho 16,68 IHV, compound, korkeapainesylinteri ¢ 138 mm, matalapainesylinteri ¢ 206 mm, iskunpituus 165 mm, kierrosnopeus 240 r/min, oljynkulutus 0.1 kg. Potkuriakseli 60 mm, siipiä 3 kpl. Varpin pituus 1300 m. Hoyrykattila rakennettu 1909 Kotka, tulipinta 12.7 m2, hoyrynpaine 7.0 kg/cm2, tuubeja 60 kpl ¢ 57 mm, kattilan pituus 1090 mm ¢ 1340 mm, halkokulutus 0.13 m3 . Talvella 1921-22 alus siirrettiin Pohjois-Karjalaan Nuorajärvelle Lappeenrannan konepajan toimesta. 1933 vuodesta omistajana Pohjois-Karjalan Uittoyhdistys ja nimi muutettiin S/S Möhköksi. Jatkoi varppihinaajana Möhkön alueella, viimeinen höyrykattilan katsastus tehty vuonna 1965. Siirto Savonlinnaan, jossa dieselöitiin Laitaatsilan telakalla. Varppitekniikka ja höyrykoneet poistettu ja tilalle laitettiin Wikström 4 sylinterinen 80hv diesel -moottori ja ylähyttiä mm. jatkettiin. Seilasi eri omistajilla ja 1970-luvulla laiva siirtyi Kuopioon. 1980 uudet omistajat Risto Simpanen ja Esko Soininen, joiden jälkeen 2008 omistajaksi Esko Simpanen ja Juhani Simpanen. Tällä tekniikalla seilasi Saimaalla vuoteen 2014 asti, jolloin ajettiin Puumalaan Puumarin telakalle. Siellä laiva on rakennettu täysin uudelleen, pohja kokonaan uusittu ja tekniikka myös päivitetty 2010 -luvulle. Moottori Sisu Diesel Agco Power 420DSM, jossa tämän päivän ajotekniiikka. Laivassa myös keula- ja peräpotkurit, helpottamassa rantautumista.Ensimmäiset koeajot uudella tekniikalla kesällä 2019 ja kesällä 2020 tekniikka lopullisesti valmis. Ulkonäkö palautettu pitkälti alkuperäisen varppihinaajan tyyliseksi. Laivan sisustustyöt jatkuvat vielä 2020-2021 talven, jonka jälkeen jatkaa nykyisten omistajien uivana kesämökkinä.

Möhkö_1909-1967Möhkö_1967-2014Möhkö_2020-
Laivan nimi: m/s Möhkö Entinen: Kyykoski
Rekisteri no: K2867 Kotisatama: Kuopio
Rakennus vuosi: 1909 Rakennuspaikka: Kotka, Kotkan Rauta Oy
Pituus: 13 m Leveys: 3,10 m
Syväys: 1,00 m Uppouma:
BRT: NRT:
Pääkone: Sisu Diesel Agro Power 420 DSM Teho:
Apukone: Teho:
Radiolaitteet: